بررسی عملکرد فناوری HPE Infosight در سرورهای HPE Proliant

یکی از مزایای  سرورهای نسل ۱۰ کمپانی HPE مانند سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 Plus استفاده از اپلیکیشن‌های  HPE InfoSight  برای مدیریت سرور است. این بخش به شما دیدی واضح و دقیق از زیرساخت‌های سازمان و یا شرکت می‌دهد. آگاهی از عملکرد این فناوری گزینه مناسبی برای خرید این نسل از سرورهای HPE است. برای آشنایی با این قابلیت تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فناوری HPE InfoSight 

HPE InfoSight با استفاده از هوش مصنوعی  به‌صورت بی‌وقفه مدیریت و مانیتورینگ دیتا سنترها را به‌عهده دارد. نظارت مستمر بر روی زیرساخت‌ها  امکان پیش‌بینی و جلوگیری از بروز اختلال در کل عملکرد یک سازمان را فراهم می‌کند. بنابراین قابلیت InfoSight در سرورهای HPE گردآوری و تحلیل اطلاعات زیرساخت‌ها برای پیش‌بینی و رفع مشکلات است.  

آنچه در پاراگراف بالا گفته شد یک تعریف کلی از InfoSight بود. اما چگونه این کار صورت می‌گیرد؟ برای دریافت پاسخ در ادامه با ما همراه باشید.

Artificial Intelligence for IT Operations  یا  AIOps  یک پلتفرم‌ چند لایه‌ای است که عملیات IT را اتوماتیک می‌کند و بهبود می‌بخشد. این کار به وسیله‌ی تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشینی برای تحلیل کلان داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌ها و ابزارهای مختلفِ IT انجام می‌شود تا به‌صورت اتوماتیک و به‌موقع مشکلات را شناسایی کند و به آنها واکنش نشان دهد.

InfoSight یک پلتفرم AIOps است. این محصول دارای قدرتِ آنالیز پیشگویانه (predictive) و machine learning هوش تعریف‌شده توسط نرم‌افزار(Software defined intelligence) برای دیتاسنتر است. همچنین پیش از آنکه مشکلات در زیرساخت ایجاد شوند، قادر به پیش‌بینی و توقف آنها خواهد بود. به‌عبارتی HPE InfoSight عملیات فناوری اطلاعات را از واکنشی به پیش‌بینی تبدیل می‌کند و به‌جای اطفاء حریق و مقابله با تشدیدها، مشکلات پیش از اینکه بر فناوری اطلاعات تأثیر بگذارند، پیشگیری می‌شوند.

HPE در نوامبر ۲۰۱۸ عملیات هوش مصنوعی مبتنی بر پردازش ابری را برای سری‌های ProLiant، Synergy وApollo معرفی کرد. عملیات هوش مصنوعی کاربران را قادر ساخته که با زیرساختی هوشمندانه‌تر و مدیریتی ساده‌تر، بهره وری و قابلیت اطمینان بیشتری را به‌دست آورند. 

InfoSight از طریق داده‌هایی که توسط AHS یا Active Health System و نرم‌افزار مدیریتی iLO  و همچنین Silicon Root of Trust گردآوری کرده است، اطلاعات سرور، عملکرد و پیکربندی آن را نظارت می‌کند و باعث رفع مشکلات عمیق‌ و بهبود عملکرد سرور برای مشتریان می‌شود.

AHS به‌طور مداوم بر سلامتی سرور نظارت می‌کند و هزاران پارامتر سیستم و داده‌های سنجش تله‌متری (Telemetry) را به‌صورت مداوم ثبت می‌کند. فایل‌های AHS شامل گزارشی از سلامت سیستم، پیکربندی سخت‌افزاری، جزئیات Firmware و Driver، دیاگنوستیک تله‌متری و اطلاعات مرتبط با عملکرد است. AHS تغییرات سخت‌افزاری و فریمور، به‌روزرسانی نرم‌افزار و درایور را ثبت و زمان‌بندی می‌کند. این گزارش شامل اطلاعات شخصی و امنیتی شبکه نیست.

 InfoSight داده‌های  تله‌متری که AHS گردآوری کرده است را تحلیل می‌کند و بر اساس آنها پیشنهاداتی برای رفع مشکلات و بهبود عملکرد سرور ارائه می‌دهد. به این ترتیب هدررفت زمان و ایجاد مشکلات ناشی از انتقال اطلاعات با ایجاد تغییرات اساسی در بخش مدیریت و یا پشتیبانی از زیرساخت کاهش می‌یابد. 

 پلتفرم InfoSight. تصویر ازHPE

با قابلیت‌های پیش‌بینی براساس اطلاعات InfoSight هزینه‌های اجرائی کاهش می‌یابد، از قطعی‌های بی‌مورد جلوگیری می‌شود و به کارمندان بخش IT وقت آزاد برای ابداعات جدید داده می‌شود.

بر اساس گزارش HPE، با استفاده از InfoSight، حدود ۵۴% درصد از مشکلات حل‌شده خارج از ذخیره‌سازی هستند، ۸۵ % زمان کمتر برای حل مشکلات صرف شده است و ۸۶% مشکلات به‌صورت خودکار پیش‌بینی و رفع شده‌اند قبل از اینکه کسی متوجه آنها شده باشد.

قابلیت InfoSight به‌صورت رایگان برای مانیتورینگ اولیه و اطلاع از سلامت سرور در دسترس کاربران است و نیاز به تهیه لایسنس نیست. اما در صورت استفاده از عملکردهای پیشرفته‌تر، active server warranty یا قرارداد پشتیبانی باید تهیه شود. برای سرورهایی که دارای لایسنس استاندارد iLO هستند قابلیت‌هایی مانند مدیریت پیشرفته Power در دسترس نیست و نیاز به لایسنس iLO Advanced است.

HPE این ابزار را در:

  • سرورهای Proliant ( سری DL و سری ML)، 
  • ماژول‌های محاسباتی Synergy و سیستم‌های Apollo (برای نسل‌های Gen10 Plus، Gen10 و Gen9 و Gen8 که دارای iLO5 و iLO4 هستند) 
  • تیغه‌های سرور Edgeline و Moonshot مبتنی بر iLO5  
  • ذخیره‌سازهای HPE (شامل ۳PAR و Nimble) به‌کار گرفته است. 

در گذشته، InfoSight فقط در استوریج‌های HPE قابل دسترسی بود.

برای بهره‌مندی از قابلیت نرم‌افزاری HPE InfoSight ابتدا باید iLO Amplifier Pack نصب شود. بسته iLO Amplifier علاوه بر گردآوری داده‌ها، عملکرد هر سرور را  پیکربندی و به InfoSight منتقل می‌کند. اگرInfoSight نیاز به اقدامی در مورد سرورها داشته باشد، آن  را به بسته iLO Amplifier اعلام می‌کند. برای آگاهی از شیوه نصب HPE InfoSight به این راهنما مراجعه کنید. 

قابلیت‌های  HPE InfoSight  

 

در زیر قابلیت‌های HPE InfoSight به‌تفکیک اشاره شده است. توجه به این شاخص‌ها شما را در خرید سرور مناسب و مجهز به این فناوری یاری می‌کند. 

قابلیت اول

HPE InfoSight یک راهکار مبتنی بر Cloud است که در هر ثانیه، اطلاعات مربوط به میلیون‌ها سنسور را از سیستم‌های سراسر جهان  گردآوری و تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشتریان بتوانند از تجربیات جهانی دریافت‌شده از داده‌ها استفاده کنند. درهمین راستا دانلود رایگان نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مانند:VMware ESXi، Hyper-V و KVM virtual appliance با استفاده از HPE InfoSight انجام می‌شود.

قابلیت دوم

HPE InfoSight از طریق یادگیری ماشینی مبتنی بر Cloud، به‌صورت خودکار اطلاعات مربوط به سلامت و عملکرد AHS و iLO را گردآوری و با یکدیگر ترکیب می‌کند و به‌عنوان یک راهکار پیشگیرانه ارائه می‌دهد. جمع‌آوری داده‌های مربوط به AHS توسط iLO و بخش مدیریت پردازنده انجام می‌شود و منابع هاست را درگیر نمی‌کند.  این داده‌ها یک بار در روز برای هر سرور جمع‌آوری و در InfoSight مشاهده می‌شود.

قابلیت سوم 

بسته iLO Amplifier Pack  به‌عنوان یک تجمیع‌کننده اولیه برای HPE InfoSight سرورها استفاده می‌شود. این ابزار قادر است موجودی و مدیریت تا ۱۰۰٫۰۰ سرور را ارائه دهد. iLO Amplifier به مدیران آی تی کمک می‌کند فهرستی از اطلاعات موجود و به‌روز تعداد زیادی سرور را داشته و به‌صورت اتوماتیک فریمور و درایور را آپدیت کنند و به بازیابی دستی و خودکار سیستم‌ها کمک کنند.

قابلیت چهارم

پردازش تحلیل‌ها توسط InfoSight مدیران IT را از خرابی قطعات مطلع می‌کند تا بدون اتلاف وقت عملیات  لازم را انجام دهند، همچنین مدیران IT می‌توانند  عملکرد را بهبود بخشند، منابع خود را بهینه و برای آینده برنامه‌ریزی کنند. به این ترتیب InfoSight از قابلیت پیشگویانه خود بر اساس الگوی غیر‌معمول (Abnormal) برای رفع مشکلات سرورها استفاده می‌کند.

قابلیت پنجم

HPE InfoSight  با برنامه Resource Planner مدیریت چرخه عمر زیرساخت را از زمان برنامه‌ریزی تا گسترش آن ساده می‌کند. قابلیت Resource Planner به‌طور دقیق زیرساخت‌های جدید را با شبیه‌سازی سناریوهای what-if اندازه‌گیری می‌کند. این برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی و زمینه (context-based) برای بارهای کاری است. قابلیت Resource Planner کمک می‌کند برای بارهای کاری جدید برنامه‌ریزی کنید، حجم‌های کاری موجود را اندازه‌گیری کنید، یا با پیش‌بینی دقیق ظرفیت، عملکرد و نیازهای پهنای باند، بارهای کاری را انتقال دهید.

قابلیت  ششم (جدید)

App Insights یک نوآوری جدیدتر در مشاهده عملکرد اپلیکیشن‌ است. با App Insights، پلتفرم HPE InSight قابلیت پیش‌بینی و نظارت بر استک (stack) و برنامه‌های شما را گسترش می‌دهد. App Insights برنامه‌ها و زیرساخت‌ها را مشاهده می‌کند، به‌طور خودکار فعالیت‌های غیرمنتظره را شناسایی  و اقداماتی را توصیه می‌کند، همچنین به IT اجازه می‌دهد تا به‌طور مداوم بارهای کاری اپلیکیشن را بهینه کند و اپلیکیشن را بدون اختلال اجرا و مشکلات آنها را سریع‌تر حل کند. با HPE InfoSight App Insights، عملیات فناوری اطلاعات بیشتر از قبل برنامه‌محور می‌شود.

ویژگی‌های جدید InfoSight در سرورهای HPE G10 و بالاتر

  • لغو دانلود دستی مولفه‌های SPP و hotfix 
  • بهبود تجربه ورود به سیستم با پشتیبانی از (SSO) یا Single Sign On 
  •  نمایش لیست دقیقی از اطلاعات کاربران در تب Customer Advisories 

با چند کلیک روی دموی InfoSight از مدیریت زیرساخت خود لذت ببرید.

پلتفرم InfoSight در سرورهای HPE. تصویر از infosight-demo

قابلیت HPE InfoSight App Insights 

امروزه کاربرد عملکرد ابری (cloud operational experience) با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت زیرساخت‌ افزایش یافته است. HPE InfoSight  به‌طور مداوم برنامه‌ها و بارهای کاری در حال اجرا بر روی  پلتفرم HPE GreenLake از لبه به ابر را نظاره می‌کند. 

پیشتر اشاره شد HPE InfoSight با نظارت بر زیرساخت و تجزیه و تحلیل استک (stack)لایه‌های زیرساخت و مجازی‌سازی را نظارت می‌کند. ویژگی‌های تجزیه و تحلیل استک به‌طور گسترده توسط مشتریان استفاده می‌شود و شامل HPE InfoSight، Cross-Stack Analytics برای VMWare، و Cross-Stack Recommendations برای VMWare و Storage هستند و تقریباً ۱۲۰۰ توصیه در ماه ایجاد می‌کنند. تجزیه و تحلیل پیشگویانه برای VMWare به‌طور خودکار تقریباً ۷۰۰ مشکل VMWare را در هر ماه شناسایی و تعمیر می‌کند.

اما App Insights نظارت را فراتر از استک انجام می‌دهد و اپلیکیشن‌های پیشرو در صنعت، از جمله کانتینرها (containers)،  کاربر نهایی اپلیکیشن‌ها (End User Application) و سیستم‌‌عامل‌های SAP HANA، Oracle، Microsoft SQL Server و MongoDB  را نیز نظارت می‌کند. App Insights چندین دامنه را تجزیه و تحلیل می‌کند، و این جزئیات کلیدی مربوط به تأثیر تجاری را به سرپرست یا مدیر منتقل می‌کند.

قابلیت جدید HPE InfoSight App Insights ، از سال ۲۰۲۱ ناهنجاری‌های برنامه‌ها را شناسایی می‌کند، توصیه‌های تجویزی را ارائه می‌دهد و بارهای کاری را بدون اختلال در اجرا محافظت می‌کند. HPE CloudPhysics بینش‌های مبتنی بر داده (data-driven insights) را برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر فناوری اطلاعات در سراسر لبه به ابر ارائه می‌کند، همچنین  فناوری اطلاعات (IT) را قادر می‌کند به‌طور مداوم بارهای کاری اپلیکیشن را بهینه  و بدون اختلال اجرا کند. همچنین مشکلات اپلیکیشن را سریع‌تر حل کند و خدمات زیرساختی مناسب را با هزینه‌ کمتر تهیه کند. به این ترتیب از یک تجربه پشتیبانی بی‌بدیل بهره‌مند می‌شوید. 

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی پیشرو در صنعت HPE InfoSight مقادیر زیادی داده را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند تا با پیش‌بینی و جلوگیری از مشکلات از هر برنامه محافظت کنند – حتی قبل از اینکه از وجود یک مشکل بالقوه آگاه شوید.

به این ترتیب App Insights راه را برای HPE InfoSight هموار می‌کند تا از طریق بینش‌های تعبیه‌شده – در چارچوب کسب‌وکار مناسب – اطلاعات عملی مناسب به کاربر ارائه کند و او را  در تجزیه و تحلیل‌های ریشه‌ای، تصمیم‌گیری و اقدامات پیشگیرانه یا بازیابی پشتیبانی کند. همچنین این بینش‌ها به رفع مشکلات اپلیکیشن‌ همه کاربران کمک می‌کند، کاربرانی که در یک محیط ابری در هر نقطه از پایگاه HPE InfoSight، دیده شوند.

علاوه بر گستره نظارت App Insights عامل دیگری که باعث محبوبیت آن می‌شود سرعت عملکرد آن است. ابزارهای مانیتورینگ مرسوم، هزاران نمودار را ارائه می‌کنند که برای تشخیص و تعیین محدوده مشکل‌ساز در نمودار به مدیر فناوری اطلاعات نیاز دارند که باید مهارت و تجربه زیادی برای عیب‌یابی و مشکلات داشته باشد. این موارد اغلب خسته‌کننده هستند و باعث می‌شود کاربران نتوانند به‌سرعت مسائل را بررسی کنند و کارهای استراتژیک و نوآورانه‌تری را انجام دهند که برای سازمان‌شان ارزشمندتر است. 

App Insights به‌طور فعال موارد مربوط به اپلیکیشن و همچنین رفتار غیرعادی زیرساخت را شناسایی می‌کند – برای مثال تأخیر بالا به‌طور خودکار بررسی می‌شود – و توصیه‌های تجویزی را در قالب دستورالعمل‌های ساده ارائه می‌دهد.

این توصیه‌ها شامل شناسایی علائم، مشکلات واقعی و تشخیص است. تشخیص ناهنجاری (Anomaly detection) با تغییرات در زمینه کسب و کار بدون تنظیم دستی اصلاح می‌شود، همچنین تغییرات مکرر در الگوهای پیشین نیز تشخیص داده می‌شود. 

دستورالعمل‌های ساده برای استقرار HPE InSight App Insights در پورتال InfoSight در دسترس است. برای استفاده از App Insights، ابتدا باید نرم افزار را در مرکز داده خود پیاده‌سازی کنید. 

سخن‌پایانی

کمپانی HPE در حال گسترش و به‌کارگیری ابزارهای تحلیل و  پیش‌بینی در سرورهای خود است. یکی از قابلیت‌های پیشرفته برای این منظور پلتفرم  InfoSight است که همراه با سرورهای نسل ۱۰ به بازار عرضه شد. اگر به دنبال نرم‌افزار SaaS رایگان، بدون نیاز به سرویس و نگهداریِ راهکار AIOps مجزا برای زیرساخت خود هستید، HPE InfoSight به شما پیشنهاد می‌شود. InfoSight زیرساخت را نظارت می‌کند تا مشکلات احتمالی را مشخص و راه حل‌های ممکن را پیشنهاد کند. 

برای این منظور میلیون‌ها سنسور را با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده تحلیل می‌کند تا مشکلات را پیش‌بینی و رفع نماید. در این مقاله عملکرد و قابلیت‌های تکنولوژی InfoSight را بررسی و در ادامه نسخه جدید این ویژگی تحت عنوان App Insights را معرفی کردیم. 

شرکت ارمغان اشراق به‌عنوان واردکننده سرورهای HPE با گارانتی معتبر آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. چنانچه نیاز به استعلام قیمت و مشاوره برای خرید سرورهای HPE دارید با متخصصین ما در این مجموعه در ارتباط باشید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights