بررسی تخصصی سرور HPE Proliant DL380 Gen10

بررسی تخصصی سرور HPE Proliant DL380 Gen10

بررسی تخصصی سرور HPE Proliant DL380 Gen10

سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 یک سرور محبوب در کلاس سازمانی است که در اواسط سال ۲۰۱۷ عرضه شد. این محصول به‌عنوان آخرین نسل از سرورهای DL380 و جایگزین DL380 Gen9 با توجه به عملکرد، مقیاس‌پذیری و امنیت بالا برای انواع بارهای کاری از جمله مجازی‌سازی، مدیریت پایگاه داده و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مراکز داده و محیط‌های سازمانی طراحی شده است. چنانچه قصد خرید سرور DL380 Gen10 را دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی‌ها و عملکردهای این محصول آشنا شوید. 

معرفی سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 

استفاده از پردازنده‌های نسل اول و دوم Intel Xeon Scalable، سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 را به یک محصول با کارایی بالا، ایمن و همه‌‎کاره برای پاسخگویی به نیازهای انواع بارهای کاری تبدیل کرده است. بهره‌مندی از برخی ویژگی‌های کلیدی، این محصول را از سایر سرورهای HPE متمایز می‌کند. مانند: 

  • مقیاس‌پذیری: پشتیبانی از ۲۸ هسته و ۳ ترابایت حافظه آن را برای بارهای کاری با قدرت پردازش بالا و ظرفیت حافظه زیاد مناسب کرده است.
  • عملکرد: از جدیدترین پردازنده‌های Intel Xeon Scalable استفاده می‌کند که عملکرد و کارایی بهتری را در مقایسه با نسل‌های قبلی پردازنده‌های اینتل ارائه می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری: سرور DL380 Gen10 یک سرور همه‌کاره است زیرا طیف گسترده‌ای از گزینه‌های ذخیره‌سازی مانند: درایوهای SAS، SATA، NVMe و SSD را پشتیبانی می‌کند. بنابراین مشتریان می‌توانند پیکربندی ذخیره‌سازی متفاوت و مناسبی را برای رفع نیازهای خود انتخاب کنند. 
  • مدیریت یکپارچه: نرم‌افزار مدیریت یکپارچه Lights-Out HPE با ارائه قابلیت‌های مدیریت از راه دور، نظارت و مدیریت این سرور را از هر کجا آسان کرده است.
  • امنیت: با فناوری Silicon Root of Trust که یک راه‌حل امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار است از سرور در برابر حملات فریمور (firmware) و دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند.
تماس با ارمغان اشراق

 

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از ویژگی‌های متمایز این سرور امنیت بالای آن است. سرور DL380 Gen10 با بهره‌مندی از چندین فناوری پیشرفته برای تشخیص و رفع به‌موقع کدهای خطرناک و ناامن دارای شهرت جهانی امنیت است. از جمله:

  • فناوریSilicon Root of Trust HPE: یک راه‌حل امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار است که از سرور در برابر حملات فریمور و دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند. این فناوری فقط به فریمور مجاز اجازه نسب روی سرور را می‌دهد و از بدافزار و سایر تهدیدات امنیتی جلوگیری می‌کند.
  • نرم‌افزارمدیریت یکپارچه The Integrated Lights-Out: قابلیت (iLO) همراه با سرور ProLiant DL380 Gen10 چندین ویژگی امنیتی از جمله بوت‎شدن امن (Secure Boot)، حفاظت از کارت دیجیتال امن (Secure Digital) و قابلیت‌های رمزگذاری پیشرفته (Advanced Encryption) را ارائه می‌دهد.
  • تکنولوژي HPE Secure Encryption: سرورهای DL380 Gen10 با این فناوری از رمزگذاری مبتنی بر سخت‌افزار برای محافظت از داده‌ها در حالت استراحت استفاده می‌کنند. به‌عبارتی Secure Encryption از دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساس ذخیره‌شده در سرورجلوگیری می‌کند.
  • قابلیت ٰHPE Firmware Runtime Validation: در سرورهای DL380 Gen10 میلیون‌ها کدخط‌های سروری توسط Run-Time Firmware Validation قبل از بوت‌شدن فریمور سرور، اجرا می‌شود. این ویژگی یکپارچگی فریمور سرور را با مقایسه آن با یک بِیس شناخته‌شده تأیید می‌کند. خط پایه یا بِیس یک تصویر فریمور مرجع است که در مکانی امن ذخیره و برای اعتبارسنجی فریمور از آن استفاده می‌شود. به این ترتیب هر ۲۴ ساعت یکبار فریمور سرور اعتبارسنجی می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، سرور بوت نمی‌شود و با هشدار به مدیر سیستم اعلام می‌کند فریمور تغییر کرده یا خراب شده است.

استفاده از پردازنده‌های Intel Xeon Scalable باعث بهبود امنیتی گسترده در HPE iLO شده است. این تغیرات در سرور DL380 Gen10 نیز مشاهده می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • قابلیت Server Configuration Lock: 

یک ویژگی مفید برای حفظ یکپارچگی و امنیت تنظیمات سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تنظیمات پیکربندی سرور را ایمن کنید. هنگامی که قفل پیکربندی فعال است، از هرگونه تغییر غیرمجاز در تنظیمات BIOS و iLO سرور جلوگیری می‌کند زیرا تنظیمات قفل شده‌اند. در این شرایط هرگونه تلاش برای تغییر پیکربندی سرور منجر به پیام خطایی می‌شود که  برای تغییر تنظیمات، ابتدا باید قفل پیکربندی را با استفاده از رابط iLO غیرفعال کنید. بنابراین در محیط‌هایی که باید پیکربندی ثابتی داشته باشید یا امنیت تنظیمات سرور حیاتی است، مفید است.

  • ویژگی iLO Security Dashboard: 

داشبورد امنیتی iLO یک ویژگی موجود در سرور HP DL380 Gen10 است که نمای کلی از وضعیت امنیتی سرور را ارائه می‌دهد. برای دسترسی به داشبورد امنیتی iLO، باید وارد رابط وب iLO شوید سپس با کلیک بر روی گزینه «Security» و سپس انتخاب «Security Dashboard» از منوی کشویی، به داشبورد امنیتی بروید. داشبورد امنیتی یک نمای کلی از اطلاعات مربوط به امنیت سیستم، کاربر، شبکه، ذخیره‌سازی و میزان انطباق سرور با استانداردها و مقررات امنیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به مدیران این امکان را می‌دهد تا به سرعت مشکلات امنیتی احتمالی را شناسایی کرده و به آن رسیدگی کنند.

  • قابلیت Workload Performance Advisor

ابزار نرم‌افزاری WPA در سرورهای DL380 Gen10 معیارهای مختلف عملکرد مانند استفاده از CPU، استفاده از حافظه، ورودی/خروجی دیسک و ترافیک شبکه را تجزیه و تحلیل می‌کند و توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی عملکرد بر اساس حجم کاری خاص در حال اجرا بر روی سرور ارائه می‌کند. توصیه‌ها ممکن است شامل تنظیمات BIOS سرور، تنظیم پیکربندی حجم کاری یا ارتقاء قطعات سخت‌افزاری باشد. علاوه بر ارائه توصیه‌های بهینه‌سازی عملکرد، WPA به شما امکان می‌دهد عملکرد سرور را در طول زمان ردیابی و نظارت کنید و گزارش‌هایی در مورد روند و عملکرد و در نهایت تنظیمات پیشگیرانه تولید کنید تا مطمئن شوید سرور برای حجم کاری خاص خود در اوج بازدهی کار می‌کند. 

در ادامه با بررسی تمام ویژگی‌های این سرور همراه ما باشید. 

ویژگی‌های سرور HPE ProLiant DL380 Gen10

ویژگی‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در DL380 Gen10 این محصول را به یک سرور قدرتمند و مناسب بارهای کاری سازمانی تبدیل کرده است. حمایت این سرور از پردازنده‌های نسل اول و دوم Intel Xeon Scalable یکی از اولین ویژگی‌های این سروراست که در همه حال موردتوجه قرار می‌گیرد. ویژگی دیگر این سرور شامل گزینه‌هایی است که در جدول زیر به‌تفصیل آمده است. توجه به این موارد راهنمای خوبی هنگام خرید برای شما خواهد بود. 

ویژگی‌های سرور HPE ProLiant DL380 Gen10
ویژگی‌های سرور HPE ProLiant DL380 Gen10

سرور DL380 Gen10 از گزینه‌های متنوع حافظه با فرکانس‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. دارای ۲۴ اسلات حافظه است که به سه کانال  هر کدام دارای ۸ اسلات تقسیم شده است. حداکثر ظرفیت حافظه سرور ۳ ترابایت (ترابایت) با استفاده از LR-DIMMs است. این سرور از ماژول‌های حافظه DDR4 با سرعت‌های ۲۱۳۳ مگاهرتز تا ۲۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند، که عملکرد و کارایی بهتری نسبت به نسل‌های قبلی حافظه ارائه می‌دهد. 

تنظیمات حافظه به تعداد پردازنده‌های نصب‌شده در سرور بستگی دارد. با نصب یک پردازنده، سرور از ۱۲ ماژول حافظه با حداکثر سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز و با نصب دو پردازنده، از ۲۴ ماژول حافظه با حداکثر سرعت ۲۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که پیکربندی حافظه تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد کلی سرور دارد، بنابراین، انتخاب پیکربندی مناسب که مطابق با نیازها و بودجه شما باشد، ضروری است. سرعت واقعی حافظه پشتیبانی‌شده توسط سرور به مدل پردازنده و برخی عوامل دیگر نیز بستگی دارد.

علاوه بر ماژول‌های حافظه استاندارد، از HPE Persistent Memory نیز در این سرور پشتیبانی می‌شود،  نوع جدیدی از حافظه که سرعت DRAM سنتی را با دوام ذخیره‌سازی ترکیب می‌کند و حداکثر ظرفیت ۶ ترابایت را ارائه می‌دهد. HPE Persistent Memory برای برنامه‌هایی که به عملکرد بالا و تاخیر کم نیاز دارند، مانند پایگاه داده و تجزیه و تحلیل‌های درون حافظه، ایده‌آل است. بنابرآنچه گفته شد سرور DL380 Gen10 یک حافظه انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم را ارائه می‌دهد که برای پاسخگویی به نیازهای انواع مشاغل و برنامه‌ها طراحی شده است. به موارد بالا باید به کاهش تعداد ماژول‌های حافظه در این نسل اشاره کرد. تعداد ماژول‌های حافظه سازگار از ۱۳ در Gen9 به تنها ۷ ماژول برای Gen10 کاهش یافته است. به این ترتیب تیم‌های فناوری اطلاعات به‌راحتی می‌توانند سروری مناسب برای محیط خود بسازند.

۴ کارت شبکه یک گیگابایتی دراین سرور از پردازش ابری پشتیبانی می‌کنند که امکان انتخاب HPE FlexibleLOM یا PCIe را فراهم کرده‌اند. این به شما کمک می‌کند تا پهنای باند شبکه بین ۱GbE و ۴۰GbE را داشته باشید. بنابراین با رشد و تغییر نیازهای کسب‌وکارتان می‌توانید تغیرات مدنظر را ایجاد کنید.

بر اساس داده‌های جدول، سرور DL380 Gen10 از پردازنده اینتل زئون پشتیبانی می‌کند که شامل چیپست C621 است. سری‌های جدید Platinum 8100، ۶۱۰۰ و ۵۱۰۰ ، ۴۱۰۰ مدل Silver باتوجه به نیاز افراد نسبت به فضای مموری و پردازنده استفاده می‌شوند. قدرت و توان پردازش بیشتر و منبع تغذیه پرتوان در این سرور باعث شده است تا در محاسبات بیشتر و فعالیت‌های بهینه‌تری کاربرد داشته باشد. البته این محصول به‌علت کاهش مصرف انرژی نیز موردتوجه است. 

یکی از ویژگی‌های این سرور، قابلیت خنک‌کنندگی منحصربه‌فرد آن است که نسبت به نسل قبلی ارتقای چشمگیری پیدا کرده است. فن‌های ۲ تا ۶ تایی با یک هارد قوی کارایی بالایی ازاین سرور را به نمایش می‌گذارند. یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد خنک‌کننده DL380 Gen10، فناوری انحصاری HPE “Sea of Sensors 3D” است که از سنسورهایی برای نظارت، تنظیم دما و جریان هوا در زمان واقعی در سرور استفاده می‌کند.

فناوری Sea of Sensors 3D به سرور اجازه می‌دهد تا به‌صورت مداوم بر اساس نیازهای بار کاری و شرایط محیطی سرور را خنک نگه دارد. این فناوری با اطمینان از دمای عملیاتی ایمن سرور، مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند و سرور را قادر می‌سازد تا تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده و اعلان‌های هشدار را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی خنک‌کننده قبل از وقوع ارائه کند. 

علاوه بر فناوری Sea of Sensors 3D، سرورDL380 Gen10 دارای فناوری مدیریت حرارتی پیشرفته (Advanced Thermal Management ) است که با استفاده از تعدادی فن‎های redundant و سیستم خنک‌کننده بهینه‌شده باعث کارآمدی گرما و جریان هوا می‌شود. بنابراین، این قابلیت‌های خنک‌کننده DL380 Gen10 را به سروری قابل اعتماد با کارایی بالا برای بارهای کاری سخت در مراکز داده تبدیل کرده است.

شتاب‌دهنده‌ها دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که برای سرعت‌بخشیدن به وظایف یا عملیات خاص طراحی شده‌اند. این ابزارها در سرور برای افزایش عملکرد و بهبود توانایی آنها در مدیریت بارهای کاری استفاده می‌شود. همانطور که پیشتر اشاره شد سرور DL380 Gen10 یک انتخاب محبوب برای مشاغلی است که به‌دنبال سروری با کارایی بالا، عملکرد استثنایی، انعطاف‌پذیری و اطمینان هستند. یکی از راه‌های افزایش عملکرد این سروراستفاده از شتاب‌دهنده‌ها است که برای سرعت‌بخشیدن به وظایف خاص مانند یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و پردازش ویدئویی استفاده می‌شود. بر اساس آنچه در جدول مشاهده می‌کنید HPE طیف وسیعی از شتاب‌دهنده‌های محاسباتی و گرافیکی را ارائه می‌دهد که با این سرور سازگار هستند، از جمله پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA، FPGA و پردازنده‌های Xeon Phi اینتل. هنگامی که سرور DL380 Gen10 با شتاب‌دهنده‌ها استفاده می‌شود، عملکرد و کارایی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد که آن را به یک راه‌حل ایده‌آل برای مشاغلی که به‌دنبال تسریع بار کاری و بهبود بهره وری خود هستند، تبدیل می‌کند.

در کنار تمام ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و مزایای سرور DL380 Gen10 که اشاره کردیم برخی از معایب بالقوه را نیز باید در نظر گرفت. 

کاربرد سرور HPE ProLiant DL380 Gen10

سرور HPE ProLiant نسل دهم DL380 در جایگاه پرفروش‌ترین مدل سرور برند HPE، معرفی شد تا برای پشتیبانی از انواع محیط‌های کاری و حرفه‌ای ابری، کانتینری، مجازی‌سازی و در کل مدیریت بیگ دیتا، مناسب و قابل تطبیق باشد. وجه تمایز این سرور HPE تعادل عالی میان توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری سخت‌افزاری است که وقتی آن را کنار توان پردازشی بسیار بالا (به‌لطف پردازنده‌های Intel Xeon Scalable) و سرعت پردازش عالی (به‌لطف استفاده بهینه از ذخیره سازهای NVMe) قرار می‌دهیم، به قدرت بالای این سرور برای اجرای ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین برنامه‌های کاربردی پی می‌بریم. این سرور برای افزایش عملکرد، کارایی، امنیت و مقیاس‌پذیری و برای کاهش هزینه و پیچیدگی‌ها طراحی و روانه بازار شد.

معایب سرور HPE ProLiant DL380 Gen10

  • هزینه: سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 یک سرور رده بالا است که دارای قیمت نسبتاً بالایی است. بنابراین ممکن است کسب و کارهای کوچک‌تر یا سازمان‌هایی با بودجه محدود توان خرید آن را نداشته باشند.
  • مصرف برق: مانند بسیاری از سرورهای قدرتمند، مقدار قابل‌توجهی انرژی مصرف می‌کند. این عامل باعث افزایش زیرساخت‌های خنک‌کننده و از طرف دیگر افزایش هزینه‌های انرژی می‌شود.
  • پیچیدگی: سرور DL380 Gen10 یک محصول سخت‌افزاری پیچیده با ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوان است. بنابراین پیکربندی، مدیریت و عیب‌یابی این سرور برای تیم‌های فناوری اطلاعات چالش برانگیز است.
  • نویز: این سرورزمانی که با ظرفیت کامل کار می‌کند، مقدار زیادی نویز ایجاد می‌کند. به این دلیل استفاده از این محصول در محیط‌های خاص که سطح نویز باید به حداقل برسد، نگران‌کننده است.
  • سازگاری محدود: در حالی که سرور DL380 Gen10 با طیف وسیعی از فریمورها و برنامه‌های نرم‌افزاری سازگار است، ولی همچنان با برخی از سیستم‌ها یا برنامه‌های قدیمی سازگار نیست.
  • حذف عیب‌یابی داخلی: سرورهای Gen10 دارای تجهیزات هوشمند هستند، اما HPE عیب‌یابی داخلی را در این محصولات حذف کرده است و دیگر نمی‌توانید آفلاین و در محیط‌هایی که دسترسی به اینترنت نیست، سیستم سروررا تست کنید. بنابراین باید با پرداخت هزینه اضافی از پشتیبانی HPE استفاده کنید. این مورد در حال‌ حاضر در ایران امکان‌پذیر نیست.

تصاویر سرور HPE ProLiant DL380 Gen10

تصاویر سرور HPE ProLiant DL380 Gen10

جمع‌بندی

سرورهای DL380 HPEبا هر نسل بهتر شده‌اند. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید نسل ۱۰ این محصول با ویژگی‌های پیشرفته و افزایش ۷۰ درصدی عملکرد نسبت به نسل‌های قبل به بازار عرضه شده است. برای شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و متوسط که به‌دنبال سروری قدرتمند و ایمن رکمونت دو یونیت هستند ProLiant DL380 Gen10 یک گزینه ایده‌آل خواهند بود. 

شرکت ارمغان اشراق سعی دارد تا اطلاعات مفید و موثری به مخاطبان و خریداران این سرور ارائه دهد. این مجموعه مفتخر است که به‌عنوان یکی از پیشروترین تامین‌کننده سرورهای جدید HPE به‌طور مستقیم همراه با گارانتی معتبر کشور سازنده در ایران است. چنانچه تمایل به خرید سرور HPE ProLiant DL380 Gen10، تجهیزات جانبی و مشاوره و استعلام قیمت دارید با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید. 

سوالات متداول

آیا سرور HPE DL380 Gen10 برای مجازی سازی و فضای ابری مناسب است؟
بله، در فضای Reconmont 2U، مشتریان دارای فضای rack می‌توانند از یکی از فشرده‌ترین سیستم‌عامل‌های شتاب‌دهنده (GPU) با طیف گسترده‌ای از کارت گرافیک‌ها بهره ببرند که انواع فضاهای ابری و هوش مصنوعی را ارائه می‌کند.


چه هاردهایی مناسب سرور HPE DL380 G10 هستند؟
• ۲۰ هارد SFF NVMe optional
• ۸ تا ۱۲ درایو LFF SAS/SATA/SSD
• ۸، ۱۰، ۱۶، ۱۸ یا ۲۴ هارد به شکل SFF SAS/SATA/SSD
• ۳ LFF rear drive optional, 6 SFF rear drive optional یا ۲ SFF rear drive optional


تفاوت آداپتور شبکه در سرورهای HP DL380 Gen10 Plus و HP DL380 Gen10 در چیست؟
در G10 PLUS به جز آداپتور شبکه ایستاده از آداپتور اضافه دیگری با نام OCP 3.0 نیز استفاده شده است. آداپتورهای این سرور عبارتند از:
آداپتور اترنت ۱۰ گیگابیت
آداپتور اترنت ۲۵ گیگابیت
آداپتور اترنت ۱۰۰ گیگابیت
آداپتور اترنت ۲۰۰ گیگابیت
آداپتور OCP 3.0
ولی سرور G1O دو آداپتور شماره ۴ و ۵ را ندارد و به جای آن دارای دو آداپتور دیگر زیر است:
آداپتور اترنت ۱ گیگابیت
آداپتور اترنت FlexibleLOM

2 دیدگاه دربارهٔ «بررسی تخصصی سرور HPE Proliant DL380 Gen10»

  1. What i dont understood is in reality how youre now not really a lot more smartlyfavored than you might be now Youre very intelligent You understand therefore significantly in terms of this topic produced me personally believe it from a lot of numerous angles Its like women and men are not interested except it is one thing to accomplish with Woman gaga Your own stuffs outstanding Always care for it up

  2. Its like you read my mind You appear to know a lot about this like you wrote the book in it or something I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit but instead of that this is fantastic blog An excellent read I will certainly be back

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights