نگاهی به پلتفرم خانه هوشمند اپل

سیستم‌ها و دستگاه‌های هوشمند (Smart Device)، فناوری‌های پیشرفته‌ای هستند که نسبت به جهان اطرافشان، ادراک دارند و با توجه به دریافت خود واکنش نشان می‌دهند. اگر به‌دنبال خرید موبایل هوشمند و مجهز به فناوری Smart Device هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

سازندگان دستگاه‌های هوشمند از کاربران می‌خواهند برنامه‌های آنها را استفاده کنند. در نتیجه، وجود تولیدکنندگان زیاد محصولات هوشمند، تعداد زیاد برنامه ها و ارتباط بین آن‌ها ناخوشایند و مشکل‌ساز می‌شود.  

Apple HomeKit یک استاندارد ارتباطی برای بسیاری از تولید‌کنندگان دستگاه‌های هوشمند مختلف است که باعث می‌شود به‌راحتی آنها را کنترل کنید. بنابراین، با وجود HomeKit نیازی به برنامه‌های زیادی ندارید، تنها یک برنامه کاربردی توسط Apple HomeKit برای ارتباط دستگاه‌های هوشمند کافی است. این برنامه به شما امکان می‌دهد هر دستگاه خانه هوشمندی را که متصل کرده‌اید کنترل کنید. در این پست تکنولوژی HomeKit ، قابلیت‌ها و امنیت آن را بررسی می‌کنیم.

تکنولوژی HomeKit  

 

  HomeKit که به Apple Home نیز شناخته شده است یک محصول یا نرم افزار نیست بلکه پروتکل ارتباطی و پلتفرم خانه هوشمند اپل است که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های خانگی متصل به اینترنت – چراغ‌ها، سوئیچ‌ها، پرده پنجره، دستگاه‌های تهویه و رطوبت‌سازها، قفل‌ها، زنگ‌های در، تلویزیون‌ها و موارد دیگر – را با دستگاه‌های اپل کنترل کنید. ۱۵۰ دستگاه می‌تواند توسط HomeKit کنترل شود.

شما می‌توانید محصولات خانه هوشمند را با استفاده از برنامه‌های موجود در iPhone، iPad یا Mac خود یا دستورات صوتی ساده Siri کنترل کنید.

محصولات خانه هوشمند اپل

از آنجایی که محصولات زیادی به اینترنت متصل شدند، پدیده “اینترنت اشیا” یا Internet of things به وجود آمد. اینترنت اشیا عبارت است از محصولات «هوشمند» که به اینترنت متصل می‌شوند و توسط پلتفرم‌های مختلف، از Amazon Alexa گرفته تا Google Home و Samsung SmartThings کنترل می‌شوند.

HomeKit راه حل «اینترنت اشیاء» اپل است که لوازم جانبی هوشمند مجهز به HomeKit را به یکدیگر متصل می‌کند به‌گونه‌ای که به شما امکان می‌دهد آنها را با استفاده از محصولات اپل خودکار کنید.

محصولات خانه هوشمند اپل

قابلیت‌های HomeKit 

هسته اصلی HomeKit از طریق برنامه iOS Home برنامه‌ریزی شده است. کنترل محصولات خانه هوشمند با سیری یا آیفون راحت است، اما ارزش واقعی HomeKit زمانی مشخص می‌شود که چندین محصول دارای HomeKit داشته باشید، زیرا می‌توانید همه آنها را به‌طور هم‌زمان کنترل کنید یا اتوماسیون‌هایی را تنظیم کنید تا به‌طور خودکار فعال شوند. بنابراین به‌جای داشتن تعدادی برنامه‌ مختلف خانه‌های هوشمند که با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، HomeKit همه آنها را گرد هم می‌آورد.

برنامه Home دارای سه روش برای تعامل با دستگاه‌ها است:

Home – ۱ : تمام دستگاه‌ها وصحنه یا “scene” مورد علاقه شما را نشان می‌دهد.

Rooms -۲: دستگاه‌ها را براساس این که در کدام اتاق آن قرار دارد نشان می‌دهد. 

۳- Automation: امکان خودکارسازی واکنش خانه هوشمند به امور را فراهم می‌کند.

برای مثال شما می‌توانید یک صحنه «شب بخیر» بسازید که مطمئن شود درها قفل، در گاراژ بسته و چراغ‌ها خاموش است، سپس هر زمان که حرکتی تشخیص داده شد، چراغ شب فعال می‌شود. 

با اتوماسیون، می‌توانید دستگاه‌های HomeKit جداگانه را تنظیم کنید تا در زمان‌های خاصی روشن یا خاموش شوند، یا می‌توانید کل صحنه‌ها را با هم تنظیم کنید، مانند صحنه «شب بخیر» اشاره‌شده که در زمان مشخصی نمایش داده شوند. تنظیمات صحنه‌ها و اتوماسیون‌های HomeKit می‌توانند به هر اندازه که دوست دارید پیچیده یا ساده باشند.

بنابراین یکی از بهترین ویژگی‌ برنامه Home Apple ، امکان ایجاد ” صحنه‌ها ” است که آن‌ها را می‌توان با صدا از طریق Siri، لمس برنامه در تلفن و ساعت یا با فعال کردن دستگاه دیگر، کنترل کرد. در همین راستا، ” اتوماسیون”، زمانی که سنسور، چیزی را تشخیص دهد ( مانند حرکت یا دود ) یا هنگام کنترل دستگاه دیگر ( مانند قفل درب ) عکس‌العمل نشان می‌دهد. تفاوت صحنه‌ها و اتوماسیون این است که صحنه‌ها را باید با صدا یا لمس کنترل کرد؛ اما اتوماسیون به‌طور خودکار اتفاق می‌افتد. اتوماسیون همچنین می‌تواند باعث ایجاد صحنه‌ها شود. بنابراین با HomeKit می‌توانید یک اتوماسیون را تنظیم کنید که صحنه ” شب بخیر” شما را خاموش کند.

دستگاه‌های HomeKit از طریق بلوتوث، Wi-Fi، Thread یا هابی که به Wi-Fi متصل می‌شود، به تنظیمات HomeKit شما متصل می‌شوند. بسیاری از این دستگاه‌ها در ایالات‌متحده از WiFi استفاده می‌کنند یا از طریق WiFi به هاب متصل می‌شوند. برای مثال، لامپ‌های Hue از هاب استفاده می‌کنند، در حالی که چراغ‌های هوشمند برندهای دیگر مانند LIFX از WiFi استفاده می‌کنند.

بدون هاب HomeKit، زمانی می‌توانید دستگاه‌های خود را کنترل کنید که تلفن در همان شبکه محلی باشد. هاب با اتصال دستگاه‌های HomeKit به روتر و سپس اتصال به اینترنت کار می‌کند. با استفاده از هاب می‌توانید وقتی از خانه دور هستید مستقیماً با دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنید و همچنین ویژگی‌های ژئو کالینگ (GeoScaling) مانند روشن کردن خودکار چراغ‌ها هنگام بازگشت به خانه را فعال کنید. 

برخی از دستگاه‌ها از طریق بلوتوث متصل می‌شوند که در این شرایط برای گسترش محدوده اتصال، به هاب‌های خانگی نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت محدوده اتصال کم می‎شود. هاب‌های خانگی شامل اپل تی وی، آی پد و هوم پاد هستند. 

همچنین پروتکل جدید “Thread” دستگاه‌های شما را بدون تاخیر به‌طور یکپارچه‌تر به هم متصل می‌کند. 

امنیت و حریم خصوصی HomeKit

 

با پیشرفت تکنولوژی و راه‌های ارتباطاتی سریع‌تر و آسان‌تر امنیت حریم خصوصی حرف اول رامی‌زند. این مهم در محصولات آیفون یکی از مزیت‌هایی است که طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کند. 

هدف کاربران از استفاده‌ی کنترل‌های هوشمند خانگی، افزایش سهولت در زندگی و کاهش مخاطرات است. آسیب‌پذیری سیستم‌های هوشمند خانگی کار را برای هکرها راحت‌تر می‌کند. بر این اساس تعهد اپل به حفظ حریم خصوصی و تقاضای امنیت محصولات HomeKit حائز اهمیت است.

اپل تلاش کرده است HomeKit را به یک پلتفرم امن برای خانه‌های هوشمند تبدیل کند تا کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند.

بنابراین هر دستگاهی که دارای برچسب HomeKit است باید توسط اپل تایید شود یا سازندگان دستگاه‌های سازگار با HomeKit باید از دستورالعمل‌های امنیتی اپل پیروی کنند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه‌ها از دست هکرها در امان هستند. 

در سال ۲۰۱۷ اپل به تولیدکنندگان اجازه داد تا گواهینامه HomeKit مبتنی بر نرم‌افزار دریافت کنند. تمام دستگاه‌های HomeKit هنگام اتصال به تنظیمات از ویژگی‌های امنیتی یکسانی از جمله رمزگذاری End-To-End، کلیدهای رمزنگاری غیر قابل استفاده مجدد و احراز هویت دو طرفه استفاده می‌کنند.

تمام داده‌های HomeKit ذخیره‌شده در دستگاه‌های شما کاملا رمزگذاری شده است و همگام‌سازی HomeKit بین دستگاه‌ها از طریق Keychain iCloud و iCloud انجام می‌شود که هر دو امنیت خاص خود را دارند.

هویت و امنیت HomeKit بر اساس کلید‌های عمومی-خصوصی Ed25519 تامین می‌شود. این کلید‌ها برای هر کاربر در دستگاه iOS، iPadOS و macOS برای HomeKit ایجاد می‌شود که به هویت HomeKit آنها تبدیل می‌شود. کلیدهای تعبیه شده برای تایید اعتبار ارتباط بین دستگاه‌های iOS، iPadOS و macOS، و بین دستگاه‌ها و لوازم جانبی iOS، iPadOS و macOS استفاده می‌شود.

از آنجایی که داده‌ها با استفاده از کلیدهای موجود در دستگاه‌های iOS، iPadOS و macOS کاربر، رمزگذاری می‌شود، محتویات آن در حین انتقال و ذخیره‌سازی در iCloud غیرقابل دسترسی است.

به‌عنوان مثال یک دوربین HomeKit استریم‌های ویدیویی و صوتی را مستقیما به دستگاه‌های iOS ارسال می‌کند و این استریم‌ها با استفاده از کلیدهای تولید‌شده تصادفی رمزگذاری می‌شوند تا از رهگیری جلوگیری شود.

جمع‌بندی

 

اپل طی سال‌های اخیر توجه بسیاری به هوشمند شدن خانه‌ها و تمام دستگاه‌ها و وسایل درون آن داشته است. در این مقاله تکنولوژی HomeKit اکوسیستم خانه هوشمند اپل را بررسی کردیم. این فناوری به‌جای خود محصول، سامانه‌ی تعاملی است که پشت کنترل خانه هوشمند قرار دارد. بنابراین، HomeKit وسیله‌ای است که باعث می‌شود دستگاه‌های خانه هوشمند را در خانه خود کنترل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights