رادیو وایرلس چیست؟

رادیو وایرلس چیست؟ و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

فناوری‌های وایرلس یا بی‌سیم مانند رادیو وایرلس، امکانات ویژه‌ای را در اختیار شما می‌گذارند و می‌توانند تاثیر بسزایی در بهینه‌سازی یک شبکه داشته باشند. اگر به‌دنبال خرید تجهیزات شبکه هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با دانش کافی محصولات موجود در بازار را با توجه به نیاز خود بررسی کنید. 

برای درک بهتر از ماهیت رادیو وایرلس ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که رادیو وایرلس چیست و در ادامه، کاربرد رادیو وایرلس، انواع رادیو وایرلس، مزیت‌های رادیو وایرلس و معروف‌ترین برندهای آن را بررسی می‌کنیم.

رادیو وایرلس چیست؟

 

رادیو وایرلس یک ابزار فیزیکی در ساختار شبکه (Network) است که از فناوری به‌کاررفته در آن به‌عنوان ابزاری برای ارسال و دریافت داده‌ها و اطلاعات در قالب امواج رادیویی از مبدا به مقصد و برعکس استفاده می‌شود.

کاربرد رادیو وایرلس

 

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، رادیو وایرلس ابزاری برای برقراری ارتباط به‌صورت بی‌سیم است، بنابراین این دستگاه محدودیت‌های مرتبط به سیم‌کشی را نخواهد داشت و امکان برقراری ارتباط با انعطاف بیشتر میان چند نقطه را فراهم می‌کند، همچنین مسافت شگفت‌انگیز تحت پوشش یک رادیو وایرلس مرزهای مکانی برای گسترش یک شبکه را پشت سر گذاشته و مفهوم آزادی عمل، برای گسترش یک شبکه با رادیو وایرلس، معنای تازه‌ای پیدا خواهد کرد.    

بنابراین اگر قصد برقراری ارتباط درون یک شبکه را دارید و می‌خواهید پا را فراتر از محدودیت‌های زیرساخت‌های کابلی و سیمی بگذارید، رادیو وایرلس انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

انواع رادیو وایرلس

 

انواع رادیو وایرلس را می‌توان از چند منظور بررسی کرد، در ابتدا با انواع ساز و کار رادیو وایرلس شروع می‌کنیم.

  • رادیو وایرلس از لحاظ شیوه برقراری ارتباط به دو دسته تقسیم می‌شود:

 

۱. پوینت تو پوینت یا نقطه به نقطه (PTP): همانطور که از نام آن مشخص است، در این روش ارسال و دریافت دیتا تنها از یک نقطه‌ به نقطه دیگر امکان پذیر خواهد بود. 

ارتباط پوینت تو پوینت

 

۲. پوینت تو مالتی پوینت یا یک نقطه به چند نقطه (PTMT): این مدل برای کسب و کارهایی مناسب است که قصد ارسال داده از یک نقطه به چند نقطه و برعکس را دارند.  

ارتباط پوینت تو مالتی پوینت
  • رادیو بیسیم را می‌توان از لحاظ محل نصب نیز به دو دسته تقسیم کرد:

۱. رادیو وایرلس ایندور یا داخلی (indoor): در این روش، دستگاه رادیو وایرلس، داخل یک محیط بسته مانند ساختمان نصب خواهد شد. معمولا رادیو وایرلس ایندور نسبت به رادیو وایرلس اوت‌ دور فضای کمتری را اشغال خواهد کرد. 

۲. رادیو وایرلس اوت‌ دور یا خارجی (outdoor): رادیو وایرلس اوت‌ دور در فضای باز و بنا به نیاز، ممکن است در ارتفاعی بالاتر از سطح ساختمان نصب شود.

در اغلب مواقع از رادیو وایرلس ایندور برای برقراری ارتباطات کوتاه برد و از رادیو وایرلس اوت‌ دور برای ارتباطات دوربرد استفاده می‌شود. 

مزیت‌های رادیو وایرلس

 

 

آزادی عمل بیشتر و گسترش شبکه آسان‌تر

اولین مزیت رادیو وایرلس به ماهیت آن، یعنی بی سیم بودن برمی‌گردد، با سیستم‌های بی سیم شما با مشکلات کابل‌ و سیم‌کشی، زیرساخت محیطی و غیره روبرو نخواهید شد، و همین موضوع انتخاب‌های بیشتری درباره محل نصب رادیو و حتی گسترش شبکه را در اختیار شما می‌گذارد، چرا که با توجه به عملکرد سیستم وایرلس، اساسا گسترش یک شبکه، با چالش‌های کمتری روبرو خواهد بود. 

 

پیاده‌سازی ساده و هزینه کمتر

انتقال و دریافت دیتا در این روش با استفاده از امواج انجام می‌شود، همین موضوع، هزینه برای راه اندازی یک شبکه را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. نمی‌توان گفت که تجهیزات وایرلس به‌صورت کلی از سایر تجهیزات ارزان‌تر هستند، اما استفاده از آنها، هزینه‌های جانبی را کاهش خواهد داد. همچنین پیاده‌سازی تجهیزات وایرلس معمولا، از نمونه‌های مشابه که به سیم و کابل نیاز دارند، ساده‌تر است و بنابراین در اغلب مواقع به زمان کمتری برای نصب نیاز خواهند داشت.

معروف‌ترین برندهای رادیو وایرلس

 

میکروتیک

اگر پیش از این با تجهیزات شبکه سر و کار داشته باشید، احتمالا بارها و بارها نام میکروتیک (MikroTik) را شنیده‌اید، میکروتیک در ایران و جهان یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای بازار است. این برند، مدل‌های بسیاری دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کنید، در ادامه دو مدل کاربردی از این برند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • رادیو وایرلس LHG 5
رادیو وایرلس LHG 5
رادیو وایرلس LHG 5

این مدل از رادیو وایرلس میکروتیک، به‌صورت اوت‌ دور طراحی شده است، رادیو وایرلس LHG 5، در باند فرکانسی ۵GHz به‌همراه یک آنتن Grid Parabolic عرضه شده است. همچنین از این رادیو می‌توانید برای برقراری ارتباط به‌صورت پوینت تو پوینتاستفاده کنید.  طراحی گرید (Grid) در این مدل، رادیو را در مقابل باد مقاوم می‌سازد و چون آنتن داخل قسمت وایرلس قرار گرفته است، بنابراین در این مدل نیازی به سیم‌کشی اضافه نیست. 

  • رادیو وایرلس QRT 2
رادیو وایرلس QRT 2

رادیو وایرلس QRT 2، یک دستگاه اوت‌ دور همراه با آنتن قدرتمند فلت (Flat) است که در باند فرکانسی ۲/۴GHz طراحی شده است و به‌دلیل برد بالا، در فواصل طولانی استفاده می‌شود. 

یوبیکیوتی

اگر چه این برند به‌اندازه میکروتیک در ایران شناخته شده نیست، اما رادیو وایرلس یوبیکیوتی (Ubiquiti) که با نام UBNT نیز شناخته می‌شود، مدل‌های متنوعی دارد که می‌تواند در توسعه یک شبکه قدرتمند بیسیم کار‌آمد باشد.

  • رادیو وایرلس NanoStation Loco M5
رادیو وایرلس PowerBeam M5-400

رادیو وایرلس NanoStation Loco M5 را می‌توان جهت برقراری ارتباط تا فاصله ۱۰ کیلومتری مورد استفاده قرار داد. این دستگاه هم به صورت پوینت تو پوینت و هم یک نقطه به چند نقطه قابل استفاده است.

  • رادیو وایرلس PowerBeam M5-400
رادیو وایرلس PowerBeam M5-400

این رادیو، یک دستگاه وایرلس اوت‌ دور است و تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه می‌تواند تاثیر نویزها را بر روی سیگنال‌ها به شکل قابل توجهی کاهش دهد و همین قابلیت، این دستگاه را به انتخاب مناسبی برای استفاده در محیط‌های پر از آلودگی فرکانسی، تبدیل کرده است.

سخن پایانی

 

رادیو وایرلس یا رادیو بی‌سیم یکی از کارآمدترین دستگاه‌ها برای راه‌اندازی یک شبکه است، این رادیو نیازی به سیم‌ و کابل‌کشی ندارد، به همین دلیل محبوبیت آن در بازار در حال افزایش است. ارمغان اشراق یکی از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین، شرکت‌های واردات تجهیزات شبکه، زیرساخت و سرور است که مدل‌های متنوعی از رادیو وایرلس را برای مشتریان خود تامین می‌کند، این شرکت تمامی مجوزهای لازم، از جمله پروانه واردات، خرید و فروش تجهیزات رادیویی، مخابراتی و تلفن همراه را در اختیار دارد و تمام محصولات، از جمله رادیو وایرلس را همراه با گارانتی معتبر ۱۸ ماهه به خریداران ارائه می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights