قابلیت Emergency SOS via Satellite

قابلیت Emergency SOS via Satellite در گوشی‌های اپل

کمپانی اپل همواره در ارائه امکانات و خدمات ارتباطی در گوشی‌های خود برای مشتریان پیشتاز بوده است. پیشتر در مورد فناوری خانه هوشمند (Apple HomeKit) در محصولات اپل صحبت کردیم. اما یکی از قابلیت‌های موردتوجه خرید گوشی‌های آیفون۱۴ پرو و پرومکس اپل، امکانات هوشمند آنها در استفاده از اتصال ماهواره‌ای برای برقراری ارتباط در شرایط اضطراری (Emergency SOS) است. در این پست همراه ما باشید تا در مورد این ویژگی بیشتر بدانیم.

اپل برای دستیابی به هدف اتصال ماهواره‌ای و کمک به کاربران، مجبور شد سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام دهد و فناوری‌های جدید و عظیمی را ابداع کند. بنابراین با سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری خود، در راستای گسترش و تقویت شبکه ماهواره‌ای و ارتباطاتی شریک خود (Globalstar) قدم برداشت. Globalstar مجموعه‌ای متشکل از ۲۴ ماهواره است که برای برقراری ارتباط بین نقاط مختلف به کار گرفته می‌شوند.

براساس توافق صورت‌گرفته، اپل قرار است ۹۵ درصد هزینه سرویس ارتباط ماهواره‌ای آیفون ۱۴ را پرداخت کند و Globalstar نیز ظاهرا قرار است با همکاری شرکت Goldman Sachs & Co سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهد. اپل تا ۸۵ درصد از پهنای باند موجود در شبکه ماهواره‌ای Globalstar را برای پشتیبانی از ویژگی جدید رزرو کرده است تا بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان قرار دهد.

مودم کوالکام X65 در کنار قطعات دیگری که توسط اپل طراحی شده است، برای قابلیت Emergency SOS استفاده می‌شود. مودم X65 کوالکام فناوری ۵G را برای شبکه‌های سلولی معمولی فراهم می‌کند. با این حال، این مودم می‌تواند از باند n53 استفاده کند. این باند فرکانسی مربوط به گزینه‌ای است که ماهواره‌های Globalstar از آن استفاده می‌کنند. باند n53 توسط ۳GPP در سال ۲۰۲۰ برای استفاده در سرویس اینترنت اشیا مبتنی بر ماهواره تأیید شد.

سرویس Emergency SOS via Satellite در گوشی‌های اپل

با سرویس Emergency SOS via Satellite توسط این پرچمدار اپل نه تنها کاربران می‌توانند تماس اضطراری برای دریافت کمک برقرار کنند بلکه وقتی خارج از محدوده خدمات موبایل هستند، نیز می‌توانند موقعیت مکانی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

سرویس Emergency SOS پاسخ کمپانی اپل برای غلبه بر مشکلات ارتباطات ماهواره‌ایی – مانند کیفیت پایین، قطعی‌های مکرر و نبود پهنای باند- بود. این قابلیت هم‌اکنون در ایالات متحده و کانادا در دسترس است و در آینده‌ای نزدیک در فرانسه، آلمان، ایرلند و بریتانیا نیز عرضه خواهد شد. 

سرویس پیام اضطراری اپل فقط برای ارسال و دریافت پیام است. این ویژگی باعث می‌شود در مناطقی که اتصال شبکه تلفن همراه یا Wi-Fi امکان‌پذیر نیست، با خدمات اضطراری در تماس باشید. این ممکن است جایی در بیابان یا در قلب یک شهر باشد که پس از یک فاجعه طبیعی شبکه برق و ارتباطات خراب شده است.

ارسال هر پیام از طریق ماهواره در این روش کمتر از ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد؛ البته در شرایطی که آسمان صاف باشد و شرایط جوی ایده‌آل و منطقه خالی از پوشش گیاهی انبوه باشد .

از آنجایی که داده‌های ماهواره‌ای پهنای باند پایینی دارند، حجم پیام‌ها با استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی متنی تا سه برابر کاهش می‌یابد و توسط تجهیزات و زیرساخت‌های انتقال اضطراری به متخصصان آموزش‌دیده اپل ارسال می‌شود. حالتی که بسیار مشابه Emergency SOS اپل واچ‌ها است.

عملکرد سرویس Emergency SOS در گوشی‌های اپل

 

اگر شما در شرایطی باشید که نتوانید با شماره اضطراری ۹۱۱ تماس بگیرید، آیفون ۱۴ بلافاصله استفاده از SOS از طریق ماهواره را پیشنهاد می‌کند. به این ترتیب گزینه Try Emergency Text via Satellite به شما پیشنهاد می‌شود بدین معنی که سعی کنید یک پیام اضطراری از طریق ماهواره ارسال کنید.

عملکرد سرویس Emergency SOS

همانطور که در تصویر شماره ۳ مشاهده می‌کنید قبل از وصل شدن به اپراتور تماس اضطراری باید چند سوال با محتوای حیاتی پاسخ دهید تا شرایط شما مشخص شود. مثلا چه نوع وضعیت اضطراری پیش آمده است؟، چند نفر به کمک نیاز دارند؟ و جزئیات اضافی دیگر. این پاسخ‌ها یا مستقیماً به کارشناسان اورژانسی که می‌توانند پیامک دریافت کنند ارسال می‌شوند یا یکی از مراکز اپل آنها را به اورژانس یا اپراتور‌ها ارسال می‌کند. 

اپل برای این منظور مراکز تماس تلفنی تاسیس کرده است که افراد آموزش‌دیده در آن فعالیت می‌کنند و آماده پاسخگویی و مدیریت در مواقع اضطراری هستند. بعد از متصل شدن به اپراتور سوال‌هایی مانند موقعیت مکانی، شناسه پزشکی و میزان درصد باتری گوشی شما پرسیده می‌شود. هدف از پاسخ دادن به این سوالات کمک به سرویس‌های اورژانس برای پیدا کردن موقعیت و شرایط شما است.

در این مرحله یک سری پاسخ‌های پرتکرار نیز برای مواقع اضطراری تعیین شده‌اند که کاربر آسیب‌دیده تنها با کلیک بر روی آن‌ها می‌تواند مفهوم خود را برساند و درخواست کمک کند. آیفون تمامی پاسخ‌های کاربر را جمع‌آوری می‌کند و به یکباره ارسال می‌کند.

به‌طور خلاصه روند کار بدین گونه است که اگر اورژانس و یا هر خدمات‌رسان دیگری بتواند پیام‌های اضطراری کاربران را دریافت کند، اپل ارتباط مستقیمی بین کاربران و آن‌ها ایجاد خواهد کرد، اما اگر این مراکز تنها تماس‌های صوتی را پاسخگو باشند، خود شرکت اپل، مراکزی را راه‌اندازی کرده است که با متخصصان اورژانس و تعداد زیادی از نیروهای آموزش‌دیده، می‌توانند پیامک کاربران را دریافت کنند و از طرف آن‌ها با اورژانس تماس صوتی برقرار ‌کنند.

ماهواره‌ها به‌قدری در ارتفاع پرواز می‌کنند که با چشم به‌راحتی دیده نمی‌شوند. بنابراین اپل شرایطی فراهم کرده است که برای ارتباط ماهواره‌ای به کاربر کمک می‌کند تا دستگاه خود را در جهت مناسب برای دریافت بهترین سیگنال قرار دهد. به این ترتیب اعلانی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز مکالمه خود را با اپراتورها ادامه دهید. اپل زمان گفت و گو بین کاربر و سرور را کاهش داده است تا بتواند سریع‌تر به کاربران کمک رسانی کند.

همچنین راهنمای لازم برای اتصال با سرویس‌دهنده خدمات اورژانس در دسترس است. البته یک حالت نمایشی در گوشی تعبیه شده که شما می‌توانید برای شرایط اضطراری واقعی تمرین کنید.

در حال حاضر میزان مصرف باتری هنگام مکالمه ماهواره‌ای مشخص نشده است؛ اما احتمالا از مصرف انرژی در حالت نرمال (از طریق دکل‌های مخابراتی) بیشتر است زیرا آیفون برای موقعیت‌یابی و پایش ماهواره از GPS کمک می‌گیرد که مصرف باتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

گوشی آیفون

همچنین، شما می‌توانید متن پیام اضطراری که از طریق ماهواره ارسال می‌شود، را به ۱۰ مخاطب خود از طریق iMessage Emergency ارسال کنید تا آنها نیز از وضعیت شما آگاه شوند.

ارتباط با ماهواره فقط برای برقراری تماس و درخواست خدمات اضطراری نیست. بلکه می‌توانید از آن در سرویس Find My نیز استفاده کنید تا به دوستان یا افراد خانواده موقعیت مکانی خود را اطلاع دهید. Find My برنامه مکان‌یابی اپل است که برای یافتن افراد، دستگاه‌ها و اشیا متصل‌شده به AirTags استفاده می‌شود. توجه داشته باشید سرویس Find My فقط برای کاربرانی که اپل آیدی دارند، کار خواهد کرد. 

ویژگی‌های ماهواره ای Find My گوشی‌های اپل

برای استفاده از ویژگی‌های ماهواره ای Emergency SOS و Find My در هر چهار مدل iPhone 14, iPhone 14 plus, 14 Pro, 14 Promax باید iOS 16.1 یا بالاتر نصب شود. 

هزینه سرویس Emergency SOS در گوشی‌های اپل 

 

گوشی‌های ماهواره‌ای برای مکالمه و پیام‌های متنی هزینه‌ای حدودا ۵۰ دلار در ماه دارند. از آنجایی که سرویس اپل مبتنی بر پیام‌های متنی است، احتمالا هزینه کمتری داشته باشد. اپل در جریان رویداد آیفون ۱۴ اعلام کرده این سرویس به مدت ۲ سال با دستگاه‌های سازگار رایگان خواهد بود؛ اما بابت هزینه‌های طولانی مدت اشاره‌ای نشده است.  همانطور که اشاره کردیم، اپل برای ترجمه پیام‌های اضطراری کاربران از افراد حقیقی استفاده می‌کند؛ در نتیجه ممکن است استفاده از سرویس‌های ماهواره‌ای هزینه بیشتری برای کاربران داشته باشد. 

جمع‌بندی

 

گوشی‌های آیفون‌ ۱۴ در سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی و عرضه شدند؛ اما سرویس ماهواره‌ای Emergency SOS در ماه نوامبر در دسترس قرار گرفت. گرچه مدل‌های جدید آیفون از سرویس ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند؛ اما همچنان بسیاری از گوشی‌های قدیمی آیفون از iOS 16 پشتیبانی می‌کنند و تمامی ویژگی‌های جدید این رابط کاربری را دریافت می‌کنند. در این پست قابلیت تماس اضطراری ماهواره‌ایی Emergency SOS اپل بررسی شد. چنانچه برای تهیه گوشی‌های اپل نیاز به مشاوره دارید با متخصصین ما در کمپانی ارمغان اشراق به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان گوشی‌های آیفون در کنار سایر برندها در تماس باشید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights