کاوشی در سرور مجازی میکروتیک

سرورها برای امور مدیریتی، کنترلی و مهمتر از همه میزبانی استفاده می‌شوند. همچنین آن را می‌توان سخت‌افزار پر قدرتی تعریف کرد که یک سیستم‌عامل روی آن نصب است. نوع پرطرفدار سرورها،  سرور مجازی است که در انواع مختلف عرضه شده‌اند. چنانچه قصد تهیه و خرید سرور از نوع مجازی را دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

سرور مجازی یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server برگرفته از یک یا چند سرور اختصاصی است. در حالت معمول چند سرور مجازی برگرفته‌شده از یک سرور اختصاصی است. به این‌ صورت که یک سرور به چند بخش تقسیم می‌شود که برای مقاصد مختلف از آنها می‌توان استفاده کرد. مثلا بخشی از یک سرور می‌تواند به‌صورت مجازی در اختیار کاربران قرار گیرد.  در صورت پشتیبانی سرور از تکنولوژی مجازی‌سازی، این کار( مجازی سازی) توسط یک نرم‌افزار مجازی‌ساز انجام می‌شود که بر اساس نوع و عملکردشان به‌صورت رایگان یا هزینه‌ای برای سیستم‌عامل‌های مختلف در دسترس هستند.

سرور مجازی میکروتیک یکی از انواع سرورهای مجازی است که بر پایه‌ی سیستم‌عامل Routeros ساخته شده است. از این سرور بیشتر برای روتر یا مسیریابی استفاده می‌شود و بیشتر مناسب کاربران حرفه‌ای است. در این مقاله موارد زیر را در مورد سرور مجازی میکروتیک  بررسی می‌کنیم:

  • سرور مجازی میکروتیک 
  • مزایای سرور مجازی میکروتیک
  • معایب سرورهای مجازی میکروتیک 
  • کاربردهای سرور مجازی میکروتیک 
  • انواع مدل های سرور مجازی میکروتیک

تعریف سرور مجازی میکروتیک

 

سرور مجازی میکروتیک محصول ارزان‌قیمت و قابل اعتمادی است که از سیستم‌عامل Router OS بر پایه لینوکس بهره‌ می‌برد، شاخصی که به‌عنوان تفاوت اصلی این سرور با سایر سرور‌های مجازی مطرح است. سیستم عامل میکروتیک به‌قدری قدرتمند است که قابلیت مجازی سازی در درون خود را دارد. ویژگی بارز‌ی که باعث شهرت این سرور شده است مدیریت و پیکربندی سیستم عامل و شبکه با ابزار گرافیکی Winbox است. 

به‌دلیل هزینه کم، این سرور برای مشاغل کوچک و متوسط حرفه‌ای بسیار مناسب است. در برخی موارد حتی شرکت‌های بزرگ نیز از آن استفاده می‌کنند زیرا ویژگی‌های زیادی را با هزینه بسیار پایین ارائه می‌دهد. همچنین سرویس‌های مناسبی برای کانفیگ‌های شبکه‌ای، استفاده از آیپی اختصاصی بر روی سیستم شخصی و دیگر خدمات شبکه‌ای فراهم می‌کند.

سرور مجازی میکروتیک در واقع یک روتر است و با خریداری این سرور می‌توان  سرویس‌های مختلفی مانند Virtual Private Network، proxy، tunneling، DNS Service و موارد دیگر را بر روی آن راه‌اندازی کرد. یکی از نکات مهم پیش از خرید و راه‌اندازی این سرور توجه به لایسنس سرور است. لایسنس سرور مجازی میکروتیک در دو مدل زیر ارائه شده است:

۱-  سرور مجازی میکروتیک اگر از سری CHR یا Cloud Hosted Router باشد لایسنس آن شامل سطوح زیر است:

  • P0 یا Free با قابلیت حداکثر سرعت ۱Mbps
  • P1 با سرعت ۱Gbps
  • P10 با سرعت ۱۰Gbps
  • P-Unlimited با سرعت نامحدود

۲- لایسنس‌های میکروتیک برای Router OS x86 , mispe  که دارای سطوح ۱،۳،۴،۵،۶

است. لایسنس سطح ۴ و ۶ تنها در تعداد کاربران قابل تعریف در یوزر منیجر تفاوت دارد و همه قابلیت‌های اصلی آنها یکسان است. 

همانطور که اشاره شد لایسنس‌های میکروتیک دارای ۶ سطح هستند که هر کدام از این سطح‌ها ابزارهای خاصی را شامل می‌شود. برای استفاده کامل از روتر، لایسنس سطح ۶ پاسخگو است. در مواردی که افراد زیادی آنلاین نباشند لایسنس شماره ۴ نیز پاسخگو است. برای بهره‌برداری از تمام امکانات سرور بهتراست جدیدترین و بهترین نسخه آن خریداری شود. هرچند قیمت بالاتری دارد.

مزایای سرور مجازی میکروتیک

 

سرور مجازی میکروتیک دارای مزیت‌های مهم و قابل‌توجهی است که باعث شده به یکی از بهترین و کاربردی‌ترین سرورهای مجازی تبدیل شود. این سرور به‌مرورزمان توسعه پیدا کرد و بیش‌ازپیش به امکانات و مزیت‌های آن اضافه شد.

در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های سرور مجازی میکروتیک را بررسی می‌کنیم:

  • سرعت بالا: کاربران حرفه‌ای به سرعت پردازش بالا برای افزایش کارایی فعالیت‌هایشان نیاز دارند، سرور مجازی میکروتیک سرعت بالا را برای کاربران فراهم کرده است.
  • پایداری: سرورهای مجازی نقش مهم و حیاتی در پایداری مکانیزم شناسایی و پیشگیری از خرابی پاسخ‌دهی دارند.  هرچه پایداری سرور بالا باشد میزان کیفیت کار بالاتر و بهتر می‌شود.
  • روتر قوی: این سرور مجهز به روتر قوی است که با انتقال سریع‌ داده‌ها، امنیت و عملکرد سرور را  افزایش می‌دهد.
  • هزینه کمتر: سرورهای مجازی میکروتیک با توجه‌ به مزیت‌ها و کاربردهای زیاد آن از نظر اقتصادی دارای هزینه مناسب برای کاربردهای مشابه است. 
  • نصب و راه‌اندازی رایگان: یکی از مزیت‌های VPS میکروتیک که کار را برای کاربران راحت‌تر کرده؛ نصب و راه‌اندازی بدون هزینه آن است.

معایب سرور مجازی میکروتیک

 

سرورهای مجازی میکروتیک مانند هر سرور و شبکه دیگری دارای معایب و چالش‌هایی هستند که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

  • سیستم‌عامل Mikro Tik Router OS در تشخیص سخت‌افزار دارای محدودیت است.
  • هنگامی که سرور در محیط‌های خیلی بزرگ یا کوچک استفاده شود، عملکرد خوبی ندارد.
  • امنیت این روترها با تنظیمات پیش فرض کمی پایین است. بنابراین بهتر است با تنظیمات تکمیلی  امنیت سرور را افزایش داد.

محبوبیت سرور مجازی میکروتیک به‌دلیل کاربردهای فراوان آن است که استفاده از آن را برای کاربران خود، بسیار راحت کرده است. در ادامه به‌طور گسترده کاربردهای سرور مجازی میکروتیک را بررسی می‌کنیم:

کاربردهای سرور مجازی میکروتیک

 

مسیریابی (Routing)

 

مسیریابی فرایندی است برای انتخاب مناسب‌ترین مسیر در شبکه‌های خارجی و داخلی که نقش مهمی در انتقال داده‌ها در یک شبکه دارد. شاخص‌ترین مسیریابی‌ها در VPS میکروتیک عبارت است از:

  1. مسیریابی استاتیک
  2. مسیریابی مجازی حمل‌ونقل
  3. مسیریابی مبتنی بر خط‌مشی
  4. مسیریابی رابط
  5. مسیریابی ECMP یا Equal-Cost Multipath
  6. مسیریابی پویا
  7. حمل‌ونقل دوطرفه

دیواره آتش(Fire wall)

 

سیستم عامل سرور مجازی میکروتیک دارای دیوار آتش با پیکربندی بسیار ساده و روان بر روی لایه‌های دو و سه شبکه است. دیوار آتش در سرور مجازی میکروتیک نقش‌های زیادی را به عهده دارد که در ادامه به مهم‌ترین‌ آن‌ها  اشاره می‌شود:

  1. فیلتر کردن
  2. مشخص‌کردن منبع و مقصد
  3. اتصال داخلی
  4. مسیریابی
  5. علائم بسته
  6. لیست سیاه
  7. پشتیبانی از IPv6
  8. دور زدن ردیابی اطلاعات (RAW)

پروتکل پیکربندی سرور

 

نصب و راه‌اندازی سرور مجازی میکروتیک نیازی به پرداخت هزینه ندارد و از طریق سه روش زیر می‌توان این کار را انجام داد:

  1. نصب بر اساس کارت شبکه
  2. روی Drive ثانویه Install شده
  3. نصب CD
  4. رابط‌های گرافیکی برای پیکربندی سرور میکروتیک

پیکربندی سرور مجازی میکروتیک به دو طریق انجام می‌شود: 

  1. استفاده از مرورگر وب (HTTP)
  2. استفاده از نرم‌افزار Winbox تحت ویندوز

ترجمه آدرس شبکه (Network Address Translation)

 

NAT عمل ترجمه یک آدرس IP به آدرسی دیگر را انجام می‌دهد. آدرس مربوطه می تواند هم آدرس گیرنده و هم آدرس فرستنده باشد. NAT به دو شکل انجام می‌شود: استاتیک و دینامیک. NAT  در واقع با تغییر اطلاعات آدرس شبکه در پکت‌های هدر IP کار می‌کند. این قابلیت در سرور مجازی میکروتیک به کاربران امکان می‌دهد تعداد زیادی از آدرس‌ها را برای آدرس‌دهی شبکه داخلی استفاده کنند و در صورتی که حتی قصد اتصال به اینترنت را داشته باشند بدون اعمال هیچ تغییری از همین سیستم آدرس‌دهی استفاده کنند. بنابراین کاربران می‌توانند بر روی تمامی ترافیک‌های ورودی به شبکه و خروجی از آن کنترل کاملی داشته باشند.

پروتکل پیکربندی پویای میزبان (DHCP Server)

 

پیکربندی پویای میزبان یا Dynamic Host Configuration Protocol قابلیتی است که امکان نسبت‌دهى پويای (Dynamic) آدرس‌هاى IP ازسوى سرويس‌دهنده به سرويس‌گيرنده‌ها را مهيا مى‌سازد. به این ترتیب امکان تحويل داده در شبکه با قابليت اطمينان بالا فراهم می‌شود.

سرور پراکسی (Proxy Server)

 

امکانات نظارت مدیریتی، تأمین امنیت، سرویس‌های ذخیره‌سازی و کنترل کاربران از طریق پراکسی سروربه‌عنوان یک واسطه بین کاربر داخل شبکه و اینترنت فراهم می‌شود. قابلیت‌های پراکسی سرور مجازی میکروتیک شامل موارد زیر است:

  1. پشتیبانی از ذخیره‌سازی در یک درایو جداگانه
  2. لیستِ کنترل دسترسی
  3. فهرست ذخیره‌سازی
  4. پراکسی سرور HTTP cache
  5. پشتیبانی پروتکل SOCKS
  6. DNS

مدیریت کاربر(User Management)

 

با راه اندازی سرویس های HotSpot، Proxy و Radius می توان حجم و زمان دسترسی به شبکه را محدود کرد و بر کاربران کنترل کامل داشت همچنین می‌توان امکان احراز هویت کاربران را فراهم کرد.

بی‌سیم (Wireless)

 

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روش‌های ایجاد یک شبکه خصوصی، استفاده از امواج رادیویی در بستر بی‌سیم (Wireless) است. 

نقش‌ بی‌سیم وایرلس در سرور مجازی میکروتیک عبارت‌ است از:

  1. پروتکل NV2
  2. سیستم توزیع بی­سیم WDS
  3. AP
  4. لیست کنترلِ دستی
  5. رومینگ مشتری بی‌­سیم

تعادل بار ترافیکی (Load Balancing)

 

Load Balancing یک اصل مهم در مهندسی شبکه است که هدف اصلی آن به تعادل رساندن بار ترافیکی، جلوگیری از بارگیری بیش از حد هر سرور و کاهش احتمال خرابی سرورها است. تعادل بار نقش کلیدی در افزایش امنیت و کاهش بهره‌وری و سود برای سرویس‌ها دارد. انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری وافزونگی از مزایای تعادل بار در سرور مجازی میکروتیک است. 

سرور مجازی میکروتیک معمولا به‌عنوان یک ابزار کنترل ترافیک شبکه‌ها و کاهش پینگ تایم بازی برای گیمرها استفاده می‌شود. با استفاده از این سرور می‌توان فاصله پینگ تایم را برای اجرا بهتر بازی‌های کامپیوتری آنلاین تا حد زیادی کاهش داد.

شبکه خصوصی مجازی(Virtual Private Network)

 

شبکه خصوصی مجازی یکی از قابلیت‌های سرور مجازی میکروتیک است که اطلاعات آن توسط یک شبکه عمومی مانند اینترنت انتقال می‌یابد اما این ارتباط همچنان با استفاده از رمزنگاری و احراز هویت، اختصاصی باقی می‌ماند. این شبکه بیشتر برای فعالیت از راه دور شرکت‌ها یا ایجاد ارتباط بین شعبه‌های آنها استفاده می‌شود.  شبکه خصوصی مجازی در VPS میکروتیک وظایف دیگری را نیز به عهده دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  1. پشتیبانی از رمزگذاری سخت‌افزاری
  2. پشتیبانی IKEv2
  3. پروتکل نقطه‌به‌نقطه یا PPP
  4. پشتیبانی IPIP

میزبانی اتصالات 

 

سرور مجازی میکروتیک قابلیت میزبانی اتصالات PPPoE – PPTP – L2TP – SSTP – ISDN  را برای کاربران فراهم می‌کند. میکروتیک برای استفاده از فایروال و نت برای ارتباط‌های امن PPTP و L2TP بین سیستم کاربر با روتر استفاده می شود. همچنین سازمان‌ها می‌توانند از ارتباطات تونلی مانند IPIP – EOIP – GRE برای همگام‌سازی ارتباط بین شرکت‌ها و یا بین دو دستگاه در دو کشور مختلف استفاده کرد.

فشرده‌سازی بسته‌ها (Packet Compression)

 

قابلیت فشرده سازی بسته‌ها در سرور مجازی میکروتیک روند تحویل داده را تسریع می‌کند و استفاده کارآمدتری از ظرفیت موجود را فراهم می‌سازد. با این حال، موفقیت فشرده‌سازی به‌عوامل مختلفی بستگی دارد مانند: هدرهای پروتکل موجود، استفاده از رمزگذاری، و نوع داده ارسال شده.

پشتیبان‌گیری و بازیابی (Backup)

 

سرور مجازی میکروتیک قابلیت بکاپ‌گیری و بازیابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در صورت پاک شدن تنظیمات امکان بازگشت و استفاده از بکاپ وجود داشته باشد.

انواع مدل‌های سرور مجازی میکروتیک

 

  • نسخه‌های به‌صورت سیستم‌های X86

میکروتیک از نسخه‌ای خاص برای سیستم‌های X86 استفاده می‌کند که اکثرا به‌عنوان VPS بر روی مجازی‌سازها استفاده می‌شود.

  • نسخه‌های به‌صورت یکی از محصولات جدید میکروتیک 

 مانند: SXT، Groove ، RouterBoard و OmniTik

سخن پایانی

 

در این مقاله شما با سرور مجازی میکروتیک مزایا، معایب، انواع و کاربردهای آن آشنا شدید. با وجود تمام مطالب گفته‌شده سرور مجازی باید بر اساس نوع کار افراد، ویژگی‌ها و نیازهای سازمان انتخاب شود. بنابراین مشاورین برجسته و متخصص ما در کمپانی ارمغان اشراق با آگاهی کامل از ویژگی‌ها و قابلیت‌های انواع سرورها در خدمات شما عزیزان هستند. 

در صورتی که از سرور مجازی میکروتیک استفاده کرده اید یا در ارتباط با این موضوع تجربه‌ای دارید، در صورت تمایل نظر و پیشنهادهای خود را از طریق بخش کامنت‌ این پست با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Verified by MonsterInsights